Voorbeelden van preventie
Delhaize
Preventietoepassing: 
Vermindering van het productverlies
Productcategorie: 
Voedingswaren
Smart Packaging als antwoord op een evoluerende markt

Warenhuisketen Delhaize gebruikt al sinds de jaren negentig geavanceerde MAP-verpakkingen voor een deel van zijn verse voeding. Eerst was de vis en de charcuterie aan de beurt, nadien het vers vlees. Het systeem is vooral nuttig in winkels zonder eigen slagerij. Dat komt steeds meer voor gezien de trend naar kleinere buurtwinkels.

Zelfbedieningswinkels profiteren van Smart Packaging

MAP-verpakkingen zijn luchtdichte bakjes gevuld met een mengsel van O2 , CO2 en N2 om het voedsel langer vers te houden. ”Ze bewijzen vooral hun nut in onze zelfbedieningswinkels. Daar kunnen we dankzij MAP veel gemakkelijker vers vlees aanbieden ”, zegt Jan Claessens, Aankoper van Delhaize Beenhouwerij. Steeds meer Delhaize-winkels kiezen voor zelfbediening. Al sinds de jaren negentig ligt de verse vis in zelfbediening omdat Delhaize te weinig geschikt personeel vindt voor de visbewerking en -verkoop. Hetzelfde gebeurt sinds 2000 met het vers vlees, zowel in de supermarkten als in de kleine winkels van AD Delhaize. Bovendien neemt het belang van kleine lokale winkels opnieuw toe. Delhaize segmenteerde zijn winkelaanbod met de concepten City, Proxy en Shop & Go. De meeste van die buurtwinkels worden in franchising uitgebaat door zelfstandigen, die vaak het personeel en de infrastructuur niet hebben om een eigen slagerij uit te baten.

Geen dure apparatuur, minder afval

Dankzij MAP-verpakkingen kunnen Delhaize-winkels met zelfbediening de verkoop van vers vlees efficiënter organiseren. Ze besteden de bereiding en de verpakking volledig uit aan leveranciers, zodat ze zelf geen apparatuur of gediplomeerd personeel in huis moeten halen. De langere houdbaarheid zorgt voor minder afval en de klant heeft de keuze tussen verschillende soorten vers vlees en vis, zoals in de grotere winkels. Een MAP-pakje ziet er bovendien aantrekkelijk uit. ”Een Belg ziet graag wat hij koopt”, zegt Jan Claessens. Het enige nadeel is dat de winkels minder flexibel kunnen inspelen op de vraag.

Om te onthouden

  • MAPverpakkingen zorgen voor een aantrekkelijk product met langere houdbaarheid. Dat leidt tot minder afval.
  • Delhaize laat de houdbaarheid van voeding in MAPverpakkingen steeds controleren onder realistische omstandigheden, inclusief transportmomenten bij 20°C.
  • Dankzij de invoering van MAP-verpakkingen kunnen Delhaize-winkels zonder eigen slager gemakkelijker vers vlees aanbieden.

 

Hoe beperkt Delhaize zijn afval in de MAP-keten?

Stap 1: kwaliteitsbewaking bij de leverancier

”Onze MAP-verpakkingen zijn uiterst betrouwbaar ”, zegt Jan Claessens. Dat komt omdat Delhaize heel strikte kwaliteitsnormen oplegt aan de leveranciers. Zo moet het vlees na elke bewerking extra worden gekoeld. En minstens twee tot drie keer per dag worden de klaargemaakte pakjes gecontroleerd op lekken.

Stap 2: realistische houdbaarheidstests

Hoe langer de houdbaarheid, des te groter de kans op tijdige verkoop. Zo wordt nodeloos afval vermeden. Delhaize laat de houdbaarheid van voeding in MAP-verpakkingen steeds controleren onder realistische omstandigheden, inclusief transportmomenten bij 20°C.

Stap 3: verpakkingsinnovaties

Delhaize zoekt actief verder naar technieken om de MAP-verpakkingen nog kleiner en efficiënter te maken. Momenteel wordt een verpakkingstechniek onderzocht met een halfdoorlatende topfolie die op elk moment het contact tussen het gasmengsel en het vlees verzekert. Bovendien onderzoekt Delhaize de toepassing van MAP-bakjes uit hernieuwbare grondstof.

 

Dankzij MAP kunnen we vers vlees in zelfbediening aanbieden met een minimale niet-verkoop. Dat betekent dus minder verpakkingsafval.

Jan Claessens, Hoofd Aankoopdienst van Delhaize Beenhouwerij

 

Delhaize en het milieu

Delhaize zoekt voortdurend naar milieuvriendelijke alternatieven voor al zijn activiteiten.

Een greep uit de realisaties:

  • Als eerste in België voerde Delhaize al in 1994 herbruikbare tassen in. Het gebruik ervan wordt aangemoedigd door klanten extra bonuspunten toe te kennen als zij kiezen voor milieuvriendelijke initiatieven.
  • De elektriciteitsvoorziening van Delhaize draait volledig op AlpEnergie. Deze elektriciteit is opgewekt uit waterkracht uit de Franse Alpen, zonder uitstoot van broeikasgassen of schadelijke stoffen.
  • Sinds 2008 verkoopt Delhaize een nieuw assortiment van milieuvriendelijke producten. De meeste daarvan dragen het Europese Ecolabel.
  • Delhaize investeert in een programma om het energieverbruik in de winkels tegen 2020 met 35% te verminderen. Bovendien bouwt het aan een nieuwe, milieuvriendelijke opslagplaats met 8000 m² zonnepanelen op het dak.
  • De vrachtwagenchauffeurs van Delhaize hebben een opleiding ”eco-proactive driving” gevolgd om de milieulast te beperken.

 

 

Ook u kunt de verpakking van uw producten nog verbeteren

Een doordachte keuze van de verpakking kan zowel de kwaliteit als de kostprijs van uw aanbod verbeteren.

Enkele tips van Delhaize

  • Kies de verpakking in functie van de organisatie van uw logistiek en verkoop.
  • Zorg voor een goede kwaliteitscontrole in de hele logistieke keten.
  • Hou rekening met de beschikbaarheid en de motivatie van uw personeel.