Voorbeelden van preventie
EXKi
Preventietoepassing: 
Weglaten van een verpakkingsonderdeel
Productcategorie: 
Voedingswaren
Een goed doordachte verpakking maakt bestek overbodig

De kwalitatieve snelrestaurantketen EXKi gebruikt sinds kort nieuwe driehoekige kartonnen bakjes voor haar taarten en quiches. Met deze driehoekige taartbakjes kunnen zoete en hartige taarten gegeten worden zonder bestek. Het bedrijf verwacht op die manier maandelijks tot 240.000 stuks bestek uit te sparen.

Taarten en quiches in driehoekige bakjes

Tien jaar geleden ging EXKi van start. Vandaag is het merk een vertrouwd beeld in onze winkelstraten. Deze Belgische onderneming is specialist in kwaliteitsvol fastfood en waakt streng over versheid en het gebruik van natuurlijke ingrediënten. EXKi biedt 28 verschillende taarten en quiches aan. Ze worden verkocht in voorgesneden porties in driehoekige kartonnen bakjes. Taarten en quiches zijn een van de populairste onderdelen van het aanbod.

Geen bestek meer nodig

“Wij hebben het ontwerp van de taartbakjes herbekeken om de milieu-impact te verminderen”, legt Virginie Torra, R&D and Procurement Manager bij EXKi, uit. “De nieuwe verpakkingen zijn even groot gebleven, maar ze kregen een plooibare rand. Als je die naar beneden klapt, is het stuk taart of quiche gemakkelijker te eten. Dat verhoogt aanzienlijk het gebruiksgemak voor onze klanten.” “Met de nieuwe driehoekige taartbakjes heeft de klant geen bestek meer nodig om het stuk taart te eten”, verduidelijkt Virginie Torra verder. “We verkopen maandelijks gemiddeld 120.000 taartpunten, dus dat betekent een aanzienlijke vermindering van het milieueffect. We gaan ervan uit dat we maandelijks tot 240.000 stuks bestek kunnen uitsparen.”

Minder gebleekt en lichter karton

Het nieuwe taartbakje is net als zijn voorganger gemaakt van kringloopkarton, maar er is minder bleekmiddel nodig bij de fabricage. Ook bij de productie vermindert dus de milieuimpact. De nieuwe bakjes wegen bovendien maar 9 gram, nog minder dan hun voorgangers.

 

Om te onthouden

  • De nieuwe driehoekige bakjes voor taarten en quiches maken bestek overbodig, een belangrijke besparing.
  • Dit initiatief kadert in het Re-think-plan waarmee EXKi al zijn verpakkingen herbekijkt om hun invloed op het milieu te verminderen.
  • Ze worden daarenboven tijdens het productieproces minder gebleekt en hebben een lager gewicht.

 

Hoe ontwikkelde EXKi de nieuwe driehoekige bakjes voor taarten en quiches

Stap 1: het concept herdenken

EXKi nam contact op met zijn Belgische leverancier van kartonnen taartbakjes en vroeg hem het concept te herdenken om het milieueffect te verminderen. Gebruikmakend van nieuwe productietechnologieën stelde de leverancier een kartonnen bakje voor met een plooibare rand. Een goed samengaan van innovatie, milieuvriendelijkheid en gebruiksgemak.

Stap 2: testen van de prototypes

De leverancier ontwikkelde een eerste model van het nieuwe taartbakje. Dit prototype werd meermaals getest door het team productmarketing van EXKi en steeds aangepast door de leverancier. Met het uiteindelijke ontwerp kon ook het kartonafval tijdens het productieproces tot een minimum worden herleid. Ook de greep en de stevigheid werden verbeterd.

Stap 3: de verpakking lanceren in de winkels

De nieuwe driehoekjes kwamen in de winkels zodra de voorraad oude kartonnetjes was opgebruikt. De winkelteams werden opgeleid om de klanten het correcte gebruik ervan uit te leggen. Promotiefolders beschreven bovendien het gebruiksgemak en de milieuvoordelen van de bakjes.

 

We wilden een vernieuwing die zowel handig als milieuvriendelijk was. We hebben drie vliegen in één klap geslagen.

Virginie Torra, R&D and Procurement Manager, EXKi 

 

 

EXKi en het milieu

Van bij de start in 2001 is gezondheid het belangrijkste engagement van EXKi. Respect voor het milieu was een vanzelfsprekende prioriteit. De onderneming (her)bekijkt al wat ze doet vanuit het oogpunt duurzame ontwikkeling. Daarom ontwierp ze in 2008 het actieplan Re-think.

  • Een concrete realisatie van Re-think is de invoering van de Green Card. Deze ecoburgerklantenkaart beloont het hergebruik van papieren zakken, biokatoenen zakken, warmhoudbekers, enz.
  • Door Re-think kon de onderneming de CO2 -uitstoot verbonden aan haar activiteiten al met 29 % terugdringen (het streefcijfer was 25 %). In de periode 2011-2012 ligt de nadruk op de milieu-impact van verpakkingen.

 

www.exki.com